zondag 31 mei 2009

Nagenieten en nog veel meer...

Natuurlijk heb ik de laatste tijd nog flink genoten van de "dubbel".
Aan schaken heb ik echter niet veel meer gedaan dan alleen een gezellig avondje in "Café Loburg" op hemelvaartsdag en afgelopen donderdag maakte ik in de 4e ronde van het "Open Veens" mijn rentree in de Veenendaalse schaakarena, voor het eerst na het Open Veens 2008 meen ik. Ik speelde met wit en won binnen 17 zetten en slechts zo'n 3 kwartier van Bert Duijker.

Ik heb de laatste tijd wel weer veel gelezen.(geen schaakboeken ;-))
Na een lezing bijgewoond te hebben van schrijver Rob van Essen heb ik zijn meest recente boek "Visser" gelezen.



Een goede recensie van het boek is hier te lezen:
Beschrijving/recensie "Visser"

Verder heb ik voor de 2e keer een boek van Saskia Noort gelezen, te weten "Nieuwe buren".


Nieuwe buren speelt zich af in een Vinex-wijk en is een adembenemende en provocerende thriller over miscommunicatie binnen een relatie, seks en liefde en over de drang naar vrijheid. Met Nieuwe buren schrijft Saskia Noort een thriller dicht op de huid van de tijd.

Eva, een kleuterjuf, en Peter, chef sportredactie bij een regionale krant, betrekken zonder veel enthousiasme hun pas opgeleverde villa in Vinexwijk De Zonnepolder. Beiden rouwen om het verlies van hun dochtertje Lieve dat na acht maanden zwangerschap levenloos ter wereld kwam.
Samen zoeken ze naar een nieuwe invulling van hun leven, te midden van de modelgezinnetjes die de Zonnepolder bevolken. Tijdens een buurtborrel leren ze hun nieuwe buren kennen: het vrijgevochten stel Steef, ex-Dutchbatter en motoragent, en Rebecca, een sensuele thuiskapster, en hun zoontje Sem. Beide echtparen zijn op hun eigen manier op zoek naar geluk, dat in de maakbare samenleving om de hoek lijkt te liggen. Gezamenlijk verleggen ze hun grenzen, totdat ze erachter komen dat er geen weg terug meer is.

Momenteel ben ik ook voor de 2e keer een boek van John Grisham aan het lezen, te weten "De aanklacht". Dit was het boek wat hij schreef voor zijn laatste "De getuige" waarover ik hier al schreef.

Beschrijving
Na een spraakmakende rechtzaak van 71 dagen doet de jury eindelijk uitspraak in de zaak van Jeanette Baker tegen het beursgenoteerde bedrijf Krane Chemical. Krane heeft jarenlang chemisch afval gedumpt in de bossen rond het plaatsje Bowmore, met fatale gevolgen. De dodelijke stoffen kwamen in het drinkwater terecht en tientallen inwoners van Bowmore overleden aan de gevolgen van kanker. Twee van die slachtoffers waren de echtgenoot en het zoontje van Jeanette Baker.

Wanneer de rechter Jeanette Baker in het gelijk stelt en Krane een vergoeding van 40 miljoen dollar oplegt, gaat de zaak een nieuwe fase in. Want de belangen voor Krane zijn simpelweg te groot om het hierbij te laten zitten. De uitspraak van de rechter zal hoe dan ook in hoger beroep moeten worden verworpen, maar helaas is er één probleem: in het hooggerechtshof zit één rechter, Sheila McCarthy, die de doorslag zal geven en zij zal ongetwijfeld Jeanette Baker in het gelijk stellen. Daarom neemt de top van Krane Chemical in het diepste geheim contact op met Carl Trudeau, want als er één iemand is die weet hoe hij een rechterlijke uitspraak kan 'kopen', is hij het. Zijn opdracht is duidelijk: zorg ervoor dat Krane Chemical geen cent zal hoeven te betalen aan de slachtoffers van Bowmore. Koste wat het kost…


Al het 8e boek dus dat ik in 2009 aan het lezen ben, zoveel boeken heb ik nog nooit in een heel jaar gelezen op schaakboeken na ;-) laat staan in 5 maanden...


De boeken die ik gelezen heb dit jaar in volgorde waarin ik ze gelezen heb zijn:
1.Herman Koch- Het diner
2.Paolo Giordano-De eenzaamheid van de priemgetallen
3.Saskia Noort-De verbouwing
4.Jan Siebelink-Suezkade
5.John Grisham-De getuige
6.Rob van Essen-Visser
7.Saskia Noort-Nieuwe Buren
8.John Grisham-De aanklacht

Die laatste ben ik dus vandaag pas mee begonnen maar is weer erg spannend.
De overige 7 boeken zijn me allemaal prima bevallen!

Wat tv-series betreft, na de 4 seizoenen "Lost" die schitterend waren ben ik ook door de 3 seizoenen "Prison Break" heen helaas...
Want ook die laatste serie vind ik super.
Prison Break 4 zal meen ik gelukkig al in juli uitkomen (momenteel meen ik op tv) en Lost 5 helaas pas in december(!) meen ik gehoord te hebben, even wachten dus nog...
Ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe serie, dat is "24" geworden.
Ik zag dat er al 6 seizoenen van zijn en ik heb gisteren seizoen 1 aangeschaft, binnenkort wanneer ik ermee begonnen ben zal ik laten weten wat ik daarvan vind.
Seizoen 7 schijnt dit jaar op televisie te komen en seizoen 8 waarschijnlijk in het voorjaar van 2010.

Verder heb ik de laatste tijd erg veel films gezien, regelmatig koop ik nieuwe films, voornamelijk bij de Mediamarkt, daar zijn ze vaak goedkoop.

"Slechts" 3 keer zijn we, Leontine en ik, tot nu toe in 2009 naar de bioscoop geweest dit jaar meen ik, maar hebben daar 3 goede films gezien te weten "Into the wild", "Australia" en "the Reader".
Met name "Australia" met daarin Nicole Kidman en Hugh Jackman vonden wij erg goed.
In "the Reader" speelt Kate Winslet mee.

Verder o.a. de volgende voornamelijk nieuwe films (Op "Seven" na) aangeschaft en gezien:
*Transsiberian (erg goed)
*Blindness (vond ik niet echt leuk)
*Fireflies in the Garden (heel emotioneel, hou ik wel van op z'n tijd met o.a. Julia Roberts)
*Wild Child (Comedy, hou ik meestal niet zo van maar deze is wel leuk)
*Seven (Deze film is al wat ouder maar had ik nog nooit gezien, wel goed, met Brad Pitt en Morgan Freeman)
*Nights in Rodanthe (supergoede film met Richard Gere)
*Pride and Glory

Die laatste pas gisteren aangeschaft en vandaag bekeken, een erg goede film al las ik ergens een slechte recensie.
O.a. Edward Norton (goed acteur vind ik) en Jon Voight (vader van Angelina Jolie hoewel hij daar geen contact meer mee schijnt te hebben) spelen er in mee.

Ook ben ik de laatste tijd enorm druk in de weer met het maken van het schoolrooster voor seizoen 2009-2010.
Al een aantal keer tot 's nachts na 1 uur bezig geweest, dus flink wat overuren, maar mei/juni en begin juli heb ik het nou eenmaal druk.
Dat ik onlangs waardering gekregen heb middels een beloning van een extra periodieke verhoging met terugwerkende kracht vanaf 1 augustus 2008 (2 periodieken i.p.v. 1) geeft natuurlijk ook wel een extra stimulans om een "stapje extra te zetten"....

Ondanks dit alles probeer ik ook wel tijd vrij te maken voor voldoende lichaamsbeweging d.m.v. fietsen en wandelen maar dat schiet er dus wel eens bij in.

Toch zijn we in mei ook zelfs nog een dagje naar "de Efteling" geweest!
Ja, dat was al weer wat jaartjes geleden voor mij ;-)

Zo, genoeg voor nu, jullie zijn weer "bijgepraat", dat was weer een lang verhaal.
Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Berichten links

Powered by Blogger Widgets

Contact Erik van den Dikkenberg

Teller vanaf 9 oktober 2008